Svatební fotograf – budování portfolia
Svatební fotograf – budování portfólia
„Rozdíl mezi dobrým a výborným fotografem je víceméně ve dvou faktech: méně v tom, jak fotografuje a více v tom, co ukazuje publiku.“
Facebook není portfolio
Je dobré si ujasnit jednu věc: blog, facebook či pinterest nebo jiná socilní media nejsou pravá portfolia, nýbrž rušná místa, kde si s přáteli ukazujete své momentky, fotografie, které jsme ulovili za poslední týden a tak podobně. Je samozřejmé, že sdílení nejen svatebních fotografií na sociálních sítích má svůj obrovský význam a marketingový potenciál. Zároveň to ale není naše výkladní skříň, výloha studia či galerie v ateliér, kde přivítáte svého skutečného zákazníka způsobem, který přesně odpovídá vašemu stylu. Facebook nemůže nikdy plně nahradit pečlivě vybrané portfolio, které představujete svému klientovi na svých webových stránkách či ve svatebním albumu. Představte si své portfolio jako výstavu v galerii. V té nejexkluzivnější galerii, kde se mohou vystavit jen ta nejlepší díla a jakékoli dílo, nad kterým nepatrně zapochybujete, se zamítá. Tak pečlivě by mělo být vybráno portfolio každého fotografa. Řádně seřazeno a vystaveno v tom nejlepším možném světle. Takováto kolekce nejlepších svatebních fotografií pak nejlépe reprezentuje fotografovo snažení.
Vytváření portfolia
Jeden z pomocných procesů při vybírání fotografií je, že si sestavíme seznam „porotců“, kterým důvěřujeme a kteří rozumí naší práci. Tento seznam může zahrnovat jak rodinu, tak kamarády, ale také důvěryhodné klienty či nezávislou porotu v soutěžích. Dobré je zapisovat si poznámky z jejich úvah a reakcí na fotografie. Nicméně hlavní rozhodnutí nechejte vždy a pouze sami na sobě. Dříve si fotografové své portfolio vytvářeli několik let. V dnešní rychlé době se snad všichni snažíme udělat co nejvíce věcí hned a hned vše ukázat. Avšak to, že nám technologie umožňují právě vyfotografovanou věc ukázat ihned celému světu, ještě neznamená, že je dobrým nápadem a už vůbec ne ji hned přidávat do portfolia, bez toho aniž bysme nad nimi nejprve strávili několik dní či týdnů. Tímto „prodlením“ si od fotografie můžeme získat odstup a nahlédnout na fotografii s odstupem nám může odhalit jak nedostatky, tak kvality, které jsou třeba na první pohled skryté. Chci-li já osobně nějakou fotografii zařadit do portfolia, nejprve ji umístím buď na plochu monitoru, nebo si ji vytisknu a dám na viditelné místo. Tak s ní mohu nadále komunikovat, přemýšlet nad kontextem jak fotografie samotné tak mého celého svatebního či portrétního portfolia, zda se ta daná fotografie do portfolia opravdu hodí. Pokud v tomto fotografie obstojí, tak může jít dál… Pokud máte nutkání ukázat pořízenou fotografii ihned, udělejte to právě třeba na svém blogu či na zdi sociálních sítích. Nezapomeňte však při tom, že vaše profesionální portfolio potřebuje mnohem více času a pečlivého výběru než jen pár kliknutí pro zveřejnění na blogu nebo pár lajků kamarádů.
Tipy na závěr
1. Udržujte své portfolium živé, aktualizované a synchronizované se všemi dalšími částmi vaší prezentované tvorby (tištěná alba, obrazy ve vašem studiu, či marketingové materiály). 2. Diverzifikujte obsah, ne svůj styl. 3. Raději ukažte deset zajímavých snímků z průběhu jedné svatby než deset stejných portrétů deseti různých něvěst. ( Toto je například pro nevěstu – klientku zajímavější a důležitá ukázka fotografovy tvorby.) Základním kamenem portfólia je pečlivý výběr fotografií. Ten je dobrý vybrušovat a zdokonalovat, neboť také na něm leží úspěch značky. Nyní si vyhrňte rukávy, obrňte se vytrvalostí a naprosto upřímně zhodnoťte své portfolio! Ať se vám daří! p
Možnosti workshopů naleznete zde